Monday, August 29, 2011

Semangat Syawal

Kurang 4 jam lagi, ramadhan bakal melabuhkan tirainya. Ramadhan bulan penuh berkat tetap akan berlalu pergi tanpa ada siapa yang mampu menghalang.
Pemergian yang bakal ditangisi oleh semua manusia yang 'faham'.

Ya, kita tidak akan pernah mampu untuk hentikan masa, untuk selamanya meraih ganjaran yang dilipat gandakan di bulan ini. Tetapi kita masih mampu untuk membawa semangat beramal itu jika 'matlamat Ramadhan' itu berjaya kita raih.

Matlamat Ramadhan.

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa” (QS. al-Baqarah/2: 183).

Puasa itu matlamatnya taqwa, tetapi berapa kerat dalam kalangan kita yang berjaya melangkah keluar dari madrasah Ramadhan yang agung ini tuk menjadi orang yang bertaqwa?

Taqwa itu pula ialah meninggalkan larangan dan mengerjakan suruhan Allah.
Tetapi, manusia yang meninggalkan larangan dan mengerjakan suruhan itu belum tentu lagi bertaqwa, jika larangan yang ditinggalkan dan amalan yang dikerjakan adalah untuk mendapat pujian manusia. Disinilah perlu diperhalusi kembali niat kita. Mencari hakikat ikhlas di dalam diri. Tidak ada gunanya solat sunat tarawih berjemaah sepanjang ramadhan dan disertai pula dengan khatam al-quran jika amalan itu tidak disandarkan niatnya semata-mata kerana Allah. Bahkan, lebih teruk lagi, merasa riak dan takabbur dengan amalan kita yang banyak. Nauzubillah.

Taqwa itu melindungi.
Sesiapa yang bertaqwa dipakaikan dengan pakaian kalis maksiat. Jika kita masih belum kalis dengan maksiat, maka jawapnya, belum layak lagi kita digelar orang bertaqwa .
Jadi, Ramadhan ini ialah landasan terbaik untuk kita menjadi orang bertaqwa. Mari kita sahut seruan Illahi untuk mengakhiri Ramadhan ini menjadi orang yang bertaqwa.
Biarlah kita keluar dari madrasah Ramadhan ini memegang erat sekeping sijil taqwa yang validnya biarlah hingga hujung nyawa, lantas menjadikan kita orang yang selamanya kalis dengan  maksiat. InshaAllah.

Jadilah kita orang yang bergembira menyambut ketibaan syawal bagi meraikan kemenangan kita memperoleh taqwa,
dan bukannya menjadi orang yang bergembira bagi meraikan terlepasnya syaitan dari sangkarnya.

Sekian, Selamat hari raya maaf zahir dan batin. Taqabbalullah minna waminka’

No comments: